Välkommen.

Historia, Nyheter och Mina tankar om Norrköping under 50 - 60 - 70 - 80 - talet och idag.

söndag 27 juni 2010

Folkets park.

Tog en liten cykeltur på midsommardagen runt Norrköping med min sambo. Vi cyklade upp genom Kneippen och vidare förbi SMHI fram till Folkets park. Vädret var ljuvligt och skönt ,för en gång skull, men höjd skillnaden upp mot slutmålet kändes i benen hos min sambo (som inte kommer ifrån Sverige), hörde jag.
Jag tänkte nu visa henne den fina Folkparken där de har minigolf, paviljonger och en fin liten djurpark med olika djur som går utomhus. Att de hade stängt tropikariet visste jag men att djuren och lekparken bakom mot Klockaretorpet var borta hade jag ingen aning om.
Det såg faktiskt ut som en soptipp. Byggnaden där tropikhuset fanns påminde mer om några skjul i ett slummområde i en storstad någonstans i tredje världen.

Va faan ska det behöva se ut såhär i en "Folkets park", eller det kanske inte är Folkets park längre, är det jag som har glömt bort att tiden har gått? Det enda som fanns kvar av själva "djurparken" var några staket och den inhägnad som gässen och några andra arter fanns i.
Minigolfbanan som ligger till höger om ingången till själva "Borgen", som jag svurit några gånger på, var också "gone" den såg mer ut som rekvisita från filmen "I Am Legend" med Will Smith.
Jag susade snabbt förbi min sambo med min 24 växlade Merida Hybrid med kraftiga tramptag och nästan i chock tillstånd. Vart hade alla mina ankor och rådjur tagit vägen, vart fanns den fina parken? Jag lade mig framför henne och ledde henne bort ifrån denna "bakgård" i staden ut igenom stängslen och vidare bort mot nästa skräphög.......

Hittade faktiskt en bild från 1981 på Folkets park som den såg ut en gång i tiden (en känd meteorolog finns med också).
Här på forumet kan man prata av sig mer om Folkets park.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...