Välkommen.

Historia, Nyheter och Mina tankar om Norrköping under 50 - 60 - 70 - 80 - talet och idag.

tisdag 20 juli 2010

Piskan: Lillsjön.

För ett tag sedan, under den värsta tropiska hettan, for min sambo och jag plus ett annat par till närbelägna Lillsjön för att svalka av oss. Sist jag såg Lillsjön så var det efter att ha sprungit den sk "Höstmilen", man startar pigg och förväntansfull i Sörsjön och stapplar i mål bredvid Lillsjön helt förstörd. Sjön är en utav de närmaste skogssjöarna för oss Norrköpingsbor som har tillgång till bil. Själv så cyklar jag hellre men Lillsjön ligger ganska så högt upp och det blir nästan som en bergs-etapp i Tour de France för min sambo som nästan aldrig har cyklat.

Vi parkerade på gångavstånd från den lilla skogssjön och gick fullpackade med stolar, filtar handdukar mot det svalkande målet.
Här kommer städpatrullen kändes det som när vi gått de sista metrarna på grus stigen fram till sjön. Min vän fick ihop en hel kasse pantflaskor på vägen upp till badet.
Det första vi såg när vi kom fram var en sönderbränd rastplats liknande bord-stol kombination. Skräp och tamponger låg huller och buller bland kottar och grenar på marken där vi skulle lägga ut våra filtar och nere i vattnet flöt det glasflaskor invid strandkanten. Men va faan ska det se ut såhär vid en skogssjö ute i naturen i Sverige.... tydligen. Och det värsta är att ingen verkar bry sig överhuvudtaget. Min vän brukar skämta och säga, om du ser någon som kastar skräp omkring sig, säg då, "Gör det något om jag tar upp efter dig det du har slängt?" och titta sedan på vederbörandes ansiktsuttryck.

Inte nog med det, ett gäng "ordentliga" grabbar kom och badade, kalori frossade på samma gång, i chips, choklad, läsk mm. När de var klara så såg det ut som en majbrasa på marken fast här var det inte ved eller trä utan godispapper och burkar som utgjorde stommen. Finns det ingen vett o etikett längre, vem har lärt de här grabbarna att man ska slänga allt skräp på marken och sedan bara dra iväg? Jag och min manlige vän kunde inte hålla oss längre. Ta upp det där annars så  ¤"½¤&#..... grabbarna tog upp allt och försvann. Vilka grisar.

När jag växte upp på 60-70-talet och vi åkte och badade med farsan vid olika sjöar så inte fasen var det så här ner skräpat överallt på badplatserna. Om man slängde något så var morsan där direkt och påpekade att det där tar du minsann upp och lägger i papperskorgen. Undrar vad föräldrarna säger idag?

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...