Välkommen.

Historia, Nyheter och Mina tankar om Norrköping under 50 - 60 - 70 - 80 - talet och idag.

onsdag 7 juli 2010

Piskan: Ensjöbadet.

Ja nu har vi varit ute på en cykeltur igen efter ha svettats runt på löparspåren i Vrinneviskogen. Vi tog en sväng ner till Ensjöbadet genom skogen och det nya villa samhället som håller på att födas bredvid sjön. Ensjöbadet fick sig en uppfräschningen med nya omklädningsrum och lite annat sommaren 2005 läste jag i NT. Men idag när min sambo och jag cyklade ut för att koppla av lite efter löpningen så såg det ut ungefär som när jag var där och badade på 70-talet. Ok, kiosken fanns inte kvar och det gamla trä omklädningrummet med öppna titt in hål upptill var borta och ersatt av ett nytt och stod på ett annan plats. Telefonkiosken var också borta.

Ensjön.
Det första som slog mig var att bryggorna var detsamma som då (tror jag), betongbryggor som såg ut gamla autobahn  från 40 talet och när som helst skulle kunna kapsejsa. Skulle de inte kunna byta ut bryggorna mot något nytt och fräscht (trä bryggor) och ta bort den fula containern som är nersmetad med graffiti (kan vara snyggt  men ej vid en badsjö) som står vid bortre ändan av stranden. Vattnet hade samma nyans som förr, alggrönt. Läste en artikel från Folkbladet som var publicerad 2008 om en extrem övergödd sjö av fosfor, kväve med mycket alger och en syrefri botten. Hur det är med den saken idag kan jag ej svara på men man hoppas att det har blivit bättre. Tänkte provsmaka på vattnet men jag ångrade mig när en handfull gäss kom kvackande förbi och tiggde kvällsmat.

Här på forumet kan man läsa mer om Ensjön.

Ur Folkbaldet 2008-10-16 01:07
En del av problematiken hänger ihop med sänkningen av sjön i slutet av 1800-talet. Mycket mark började läcka näringsämnen till sjön. En annan del har varit de enskilda avloppen. Kommunen har arbetat mycket med den frågan och flera områden har fått kommunalt vatten.
Det har funnits en politisk enighet sedan 1990-talet om att något måste göras. Men på 18 år har inte mycket hänt, förutom i avloppsfrågan.
- Ett problem är att kommunen inte äger marken runt Ensjön. Det är många enskilda markägare.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...