Välkommen.

Historia, Nyheter och Mina tankar om Norrköping under 50 - 60 - 70 - 80 - talet och idag.

lördag 17 juli 2010

Piskan: Strömsholmen not "back to business".

Det var alldeles för varmt i lägenheten idag så vi var tvungna att fly. Det blev en runda i Norrköping på cyklarna. Vi tog en sväng förbi Strömsholmen för att se hur den "nya" holmen var efter att ha läst inslaget på kommunens hemsida....nyplanterat gräs, gångarna grusats, färgglada solstolar utställda som alla kan använda, glasskiosk, volleybollplan osv, oj oj oj det låter det.

Strömsholmen.
Det första vi såg när vi kom ner till ön var två fyllekajor som satt o sov invid kajkanten på strömmen med fullt av tomburkar omkring sig...ja visst vi är ju i Norrköping...så det var väll inget ovanligt.
Min sambo tittar knappt längre utan hon bara log mot mig för hon visste vad jag tänkte säga, men jag höll inne med kommentaren.

Nya "Strömsholmen" kändes mest som ett skämt, vi svängde bara in på ön en kort sekund och sedan ut igen över bron, tur att det inte var Öresundsbron vi åkte över. Det såg värre ut än de kebab-uteserveringar (plast stolar) som finns överallt runt om i stan under sommaren. Visserligen är det väl bara något temporärt förstår jag men det är väl bättre att stänga ön tills det är bestämt vad som ska göras. Det finns väl trevligare platser i stan att sola på eller att inta en glass vid. Vad mig anbelangar så får de gärna sänka hela ön i strömmen om det ska fortsätta att se ut som det gör idag. Jag tittade in på NT "Stolta stad" om Strömsholmens historia och där får man en glimt av hur det såg ut en gång i tiden.

Här på forumet så minns vi det Strömsholmen som var.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...