Välkommen.

Historia, Nyheter och Mina tankar om Norrköping under 50 - 60 - 70 - 80 - talet och idag.

söndag 1 augusti 2010

Diary: Priser och gamla krogar.

Igår blev det en runda på en utav staden dans/restauranger med några vänner och min sambo. Vad är det för ställen som gäller idag sommaren 2010, ja den frågan ställde jag mig själv medan våra kroppar var på väg ner till city. Det händer väldigt sällan att jag nu tar mig ned till innerstadens nöjesutbud vid de sena kvälls timmarna, så kunskapsbanken är nästan obefintlig angående namn och plats på de hak som ligger utspridda i stan idag.

Under 80-talet när asfalten smälte, ett bloss var nyttigt, nävarna blodiga, ljust när man bingade och huvudet alltid skrek när man vaknade, så fanns det otaliga ställen att tömma pungen på. Idag är de alla förpassade till historien där de ligger väntande på nästa fallande projekt, som löv under ett höstträd fanns de där en kort tid uppe på toppen, men fallet var oundvikligt.....Tour de Ville, Paradiset, Queens Corner, "Jackie", Garage, Tegelvalvet, Borgen.....vart tog de alla vägen?

Diskuterande av priser när man gör krogbesök är nästan ett måste, så även denna kväll.
Priset eller den tid det tar för mig att arbeta ihop den summa som den drink kostar jag snart ska svälja ned och skada min kropp med är alldeles för hög/lång. Att en 275 ml flaska Smirnoff Ice kostar 69 riksdaler ute på krog och 19.80 inne på bolag säger mig att jag förstår varför många tankar hemma innan själva loppet. För 69 riksdaler får jag minst 6 st Sofiero Original starköl på systemet (en stor stark 58 kr ute)...synd att man inte får att med sig egen dryck in, som godiset på en biograf.

Det kunde väl för guds skull finnas ett mellanläge så man kan gå ut ibland och ta en matbit och ett par drinkar eller någon öl utan att behöva känna att det här var som att bli utsatt för ett rån, men jag kan ändå inte göra en anmälan.

Snubbla gärna in här ett tag o ta upp lite minnen från förr angående krogar i stan.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...