Välkommen.

Historia, Nyheter och Mina tankar om Norrköping under 50 - 60 - 70 - 80 - talet och idag.

söndag 8 augusti 2010

Piskan: Hamburgare i Promenaden.

Piskan viner lite i luften idag. Vi var på Max nyligen (Max kom till Norrköping 2001)och intog lite föda...ja det blev nog mest fett o socker (Hamburgare o Coca Cola). När vi kom ner till Max hamburger restaurang på Norra Promenaden så hittade vi ingenstans att ställa våra järnhästar. Plats fanns i överflöd för våra fyrhjuliga vänner men vi på två hjul fick leta oss bakom själva restaurangen, till personalparkeringen, för att kunna sadla av...fy skäms, pisk pisk. Varför inga cykelställ på framsidan där man går in?

Väl avstigna och låsen på plats så stegade vi in i saloonen med dragna plånböcker. Vi var inte ensamma, det ryktas om att Max i Norrköping är en utav de restaurangen som går allra bäst i landet. Lite konstigt kan man tycka eftersom den ligger lite avsides. Trumfkortet är väg E22 som smyger förbi bara några meter bort och därifrån sugs de flesta kunderna in.

Ja hamburgarna var faktiskt smaskens enligt mig, (ett tag sedan jag slukade något från Max) lite ombyte för smaklökarna mot det vanliga "amerikanska". Det knepiga tycker jag är att minnas allt man beställt, för det måste man upprepa när man kommer till kassan och ska betala. Min sambo tog "Max Fiskmål 65 kr" vilket blev "Max Fiskmås" när jag skulle bluddra fram vad jag hade beställt....undrar hur det hade smakat?

Piskan svingar igen mot musiken som skrålade ut och nästan fick oss att vilja lämna stället hastigare än väntat. Play some good music....varför inte något lugnande när man äter. De har något som kallas Max Radio (den första och enda radiostationen som endast spelar musik av moderna svenska artister!).. jag hörde det. Piskan får också vina igen mot allt skräp som låg på marken runtomkring bänkarna där man sitter. Det fick mig att minnas midsomrarna för ett par årtionden sedan vid Grännäs och Lysingsbadet....eller rättare sagt dagen efter.

Det är väl ändå Max personalen som till sist måste städa ibland, även fast det är gästerna som ska se till att skräpet hamnar där det ska, i soptunnan, från början, såklart. Man slänger väl inte pappret eller burkarna på golvet när man är klar, det skulle man aldrig göra hemma vid köksbordet eller? Kasta kaviartuben på golvet i köket när den är slut eller en urdrucken mjölkkartong och sedan gå därifrån utan att ens blinka.
Varför inte också införa lite mer trivsel på ute-serveringen där man intar födan på sommarhalvåret.
Mera grönt (växter), trevligare bänkar att sitta på och få bort den tråkiga "looken" som präglar uteplatsen. But I love Max hamburger.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...