Välkommen.

Historia, Nyheter och Mina tankar om Norrköping under 50 - 60 - 70 - 80 - talet och idag.

fredag 12 november 2010

Diary: Internationella restauranger.

Härom sistone så hände det sig så att vi tog oss ner till Kungstorget med "Gula faran" (en term som också användes kring 1900 om asiater, oops) och klev in på den enda Japanska restaurangen i stan som jag känner till (Sushi Bar Kimono på Hospitalsgatan finns också). Sukiyakis stolar blev vår viloplats ett par timmar denna lördagskväll vid Norr tull. Sukiyaki är också namnet på en sojabaserad kötträtt (Entrecôte skuren i tunna skivor med grönsaker
och kokas i buljong).
Min erfarenhet av japansk mat är minimal men sushi är något som de flesta känner till och jag också naturligtvis, kokt rundkornigt ris smaksatt med en vinägerblandning, rå eller tillagad fisk och äts oftast tillsamman med wasabi (pepparrot), ingefära och japansk soja.

Det blev ingen sushi när jag gjorde min beställning denna afton av den lite till åren komna men trevliga kvinnan som arbetade i restaurangen. Magen kurrade till och fick mig att välja något mer fylligt på menyn så det blev Gyuhiremaki (Entrecôte roulader fyllda med vitlök och purjolök) med ris. Verkligen välsmakande måste jag säga, det var bara mängden ris som det kunde ha varit lite mer av i skålen. Bakgrundsmusik, som man tex hör på Kina restaurangerna här i stan brukar jag tycka är avkopplade och ger en fin helhetsupplevelse men det saknades tyvärr här. Det ska vara som om man kliver in i en hel annan värld, den japanska i detta fall, med smak, doft, ljud som lurar bort oss från bilbesiktningar, deklarationer och väckarklockor.

Jag funderade lite på härom dagen hur många olika internationella restauranger det finns i stan egentligen. De asiatiska köken förekommer i rikligt antal i stan där Thai-(Asien Garden, Golden Bangkok, Sing Thai, Thai Fast Food, Thai House)  och Kina (Peking House, Restaurang China) restaurangerna ligger i topp om man räknar antal restauranger men även indiska med (Restaurang Indra, Tandoori Nights) finns med. Men hur är det egentligen med representationen från andra delar av världen? Europa finns bla representerade av grekerna (Poseidon, Athena, Akropolis) och tjeckerna (Mitropa), italienarna och spanjonerna (Trattoria, Pappa GrappaForno Italiano & Papas Tapas).
Ett tag fanns det en libanesisk restaurang "Beirut" ovanför filmstaden men det finns inte kvar längre, vad jag vet. Ja visst är det härligt att ha hela världens kök runt husknutarna så man slipper resa iväg de gånger man blir sugen på en Suchi, Tom Yam Goong soppa eller Biff Chop Suey.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...