Välkommen.

Historia, Nyheter och Mina tankar om Norrköping under 50 - 60 - 70 - 80 - talet och idag.

söndag 6 mars 2011

Backspegeln: Industriutveckling och industristruktur.

Varvsindustrin, en bransch med upp- och nedgångar. Del 2.

Denna text är citerad ur "Norrköpings Historia 1914-1970".
Redan under hösten 1919 och våren 1920 började emellertid tecken på en annalkande ekonomisk kris att visa sig. Snart drabbades den konjunkturkänsliga varvsindustrin hårt av efterkigskrisen. Räknat för hela landet sjönk antalet sysselsatta i skeppsvarv och bårbyggerier från över 16 000 1920 till ca 8 000 1922, d.v.s. med ca hälften. Denna kris träffade naturligtvis särskilt hårt de nyligen utbyggda och ny startade varven, som ännu inte hunnit konsolidera sin ekonomiska ställning.

Troligtvist Sjösättning av en båt byggt i Norrköpings Varv 1947.
Detta gällde samtliga varv i Norrköping. AB Östersjövarvet mäste träda i konkurs redan hösten 1919, varefter dess rörelse successivt avvecklades för att helt upphöra våren 1920. Dess verkstadslokaler övertogs av Norrköpings hamn, som här har förråd och utför mindre reparationer på hamnförvaltningens bogserare m. m.
Varfs & Rederiaktiebolaget Brage nödgades träda i likvidation 1921 och nedlade varvsrörelsen helt sommaren 1923. Sedan år 1925 är dock rörelsen på Alholmen åter i gång, för tillverkning och reparation av fritidsbåtar och mindre fartyg.

Verksamheten bedrevs först under firmanamnet Bragevarvet AB samt senare av Alholmens Varv AB. Norrköpings Varfs & Verkstads AB försattes i konkurs hösten 1920, varefter också dess verksamhet började avvecklas för att helt nedläggas sommaren 1921. Inom loppet av några få år hade således praktiskt taget hela varvsindustrin i staden nedlagts, varigenom mellan 300 och 400 personer blivit utan arbete. En del av husen vid Östersjövarvet och Bragevarvet utnyttjades ända in på 1930-talet av staden så som nödbostäder.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...