Välkommen.

Historia, Nyheter och Mina tankar om Norrköping under 50 - 60 - 70 - 80 - talet och idag.

måndag 27 juni 2011

Piskan: Himmelstalunds loppisen.

Himmelstalunds loppmarknad stod på schemat denna lördags förmiddag. 22:a säsongen i rad står att läsa på hemsidan och vidare "Första loppisen skedde sommaren 1991 och har med ett undantag drivits varje år, sammanlagt i arton år. Det är en av södra Sveriges populäraste loppmarknader och dess säljarstånd kan uppgå till nära 140 st!". Själv så älskar jag loppisar och har inget emot att gå och se vad folk har ställt på sina bord som de har letat fram från alla sina skrymslen.

Himmelstalunds loppisen 2011-06-18.
Nu har man även infört bakluckeloppis parallellt med den traditionella bordsloppisen. När jag var i området så såg jag ett tiotal bilar som stod uppställda på gräset bort mot tennisbanorna men jag tog mig aldrig ända bort för att se vad de hade i bagageluckorna.

De flesta hade även bord framme såg jag däremot, så vad skillnaden är mot den traditionella bords loppisen - förutom att de måste ha sina bilar med vid borden, undrar man, bilarna var avstängda som tur var. Varför inte börja med cyckelpakethållar loppis, där man ställer upp cyklar på en lång rad och säljer från pakethållaren. Det vore väl mycket bättre om de stod med sina bilar på parkeringen och sålde från bakluckan istället för att de står på gräsmattorna i området. Likaså där bordsloppisen huserar så borde väl man kunna snygga till lite på marken där borden står och där folk går omkring. Man kunde väl asfaltera små gångstråk och fylla ut lite så plaskdammarna försvann som man kliver i efter regnande. Åker man förbi när ingen marknad är igång så ser det hela inte så trevligt ut. Det är ju trots allt inte på landet vi befinner oss utan nästan mitt inne i stan med Gamla Riksvägen svepande förbi precis utanför, där turister från hela Europa bl.a tar sig in till staden.

Det står på hemsidan att "För att höja intrycket på hela marknaden måste alla ha sina saker på bord. Inga presseningar eller filtar på marken längre alltså. Några få saker kan ligga på marken i direkt anslutning till borden". När vi var där så var det fullt med filt och pressening försäljning på marken och mycket av det som ligger där är väl inget direkt som man som loppis entusiast böjer sig ner efter. Annars så är det en trevlig plats och jag hoppas att loppisen får vara kvar och att den utvecklas och "snyggas upp mer".

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...